Vg3 interiør (INT03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter prosess og prosjektering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- analysere og vurdere oppdragets omfang for å avklare kundens behov
- utvikle funksjonelle romløsninger i interiøroppdrag
- utforske prinsipper for komposisjon og anvende denne kunnskapen til å utvikle ideer og konsepter
- anvende ulike materialer, farger, produkter og inventar i interiøroppdrag og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultat, kvalitet, holdbarhet og ressursutnyttelse
- gjøre rede for ulike fargesystemers egenskaper og anvende denne kunnskapen i interiøroppdrag
- vurdere og anvende prinsipper for belysning i interiøroppdrag
- anvende gjeldende regler og lovverk tilpasset ulike interiøroppdrag
- utforske stilhistorie, tendenser og trender og anvende denne kunnskapen i design- og interiøroppdrag
- anvende digitale ressurser og teknikker for å utvikle to- og tredimensjonale visualiseringer
- beregne tid og pris på produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- velge og bruke ulike visuelle uttrykk og reflektere over hvordan ulike uttrykk påvirker person, rom og omgivelser
- utforske og anvende farger, lys og materialers egenskaper i rom og gjøre rede for hvordan dette påvirker stemning og karakter
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget prosess og prosjektering når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget prosess og prosjektering. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget prosess og prosjektering ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget prosess og prosjektering basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.