Vg3 interiør (INT03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering etter kunde og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- anvende faguttrykk i kommunikasjon med samarbeidspartnere og bruke ulike kommunikasjonsformer i faglig veiledning i salg- og servicesituasjoner
- utforske leverandører og samarbeidspartnere i interiørbransjen og anvende denne kunnskapen i valg av arbeidsmetode og produkter i ulike oppdrag
- velge og bruke ulike markedsføringskanaler for salg av tjenester og produkter ved å utforske og skape en tydelig designprofil mot sluttbruker
- vurdere og anvende presentasjonsteknikker tilpasset kunder og oppdrag
- utvikle og presentere løsninger gjennom styling og foto i ulike interiøroppdrag
- reflektere over kritisk bruk av kilder, opphavsrettigheter og personvern og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget kunde og kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget kunde og kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget kunde og kommunikasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget kunde og kommunikasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.