Vg3 industrioppmålingsfaget (IOM03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge og forberede arbeidsoppgavene i tråd med gjeldende standarder og prosedyrer og vurdere kostnader og energiforbruk ut fra et bærekraftperspektiv
- risikovurdere arbeidsprosesser i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- tolke og forstå tekniske tegninger og krav til fabrikasjonstoleranser
- utføre geometriske og trigonometriske beregninger
- bruke verneutstyr i henhold til gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i virksomheten og reflektere over formålet med regelverket
- velge og bruke måleinstrumenter, utstyr og oppmålingsmetode ut fra arbeidsoppgaver
- forklare og utføre oppmålinger med totalstasjon
- gjøre rede for laserskanning og mulige bruksområder for denne typen utstyr
- etablere et gridsystem og bruke dette i oppmålingsprosesser
- beskrive, utføre og forklare egenkontroll av oppmålingsprosesser
- reflektere over og beskrive hvordan ulike temperaturer kan påvirke måleresultater
- beregne og rapportere måledata og håndtere avvik etter gjeldende spesifikasjoner
- presentere og drøfte måleresultater med medarbeidere, kunder og leverandører
- forklare og utføre kalibrering av måleutstyr
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 industrioppmålingsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 industrioppmålingsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.