Internasjonalt samarbeid (ISA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og reflektere over forskjeller og likheter mellom egne og andre menneskers kulturer, holdninger og levemåter i dialog med mennesker i andre land
- drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og utforske tiltak som kan bidra til å løse disse problemene
- utforske og gjøre rede for hvordan en organisasjon eller en sosial bevegelse arbeider med internasjonale problemstillinger og solidaritetsspørsmål
- utforske bakgrunnen for en internasjonal avtale og reflektere over hvordan ulike maktforhold og interessemotsetninger kan håndteres gjennom dialog og samhandling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget internasjonalt samarbeid gjennom dialog med mennesker i andre land. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de drøfter aktuelle globale problemstillinger og sammenhenger, og når de utforsker mulige løsninger på problemene.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom ulike oppgaver som utfordrer elevene til aktiv læring, forståelse og kritisk tenkning og som bidrar til at elevene blir nysgjerrige på og søker kunnskap om globale problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget internasjonalt samarbeid ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget internasjonalt samarbeid basert på kompetansen eleven har vist gjennom å være i dialog med mennesker i andre land, og gjennom å uttrykke forståelse av internasjonale sammenhenger, problemstillinger og løsninger.