Isolatørfaget (ISL03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- måle og utarbeide målsatte skisser for prefabrikkering av materialer ved hjelp av programmerbare maskiner i samsvar med tegninger, skjemaer og standarder
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystem, gjennomføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og toleransekrav og reflektere over konsekvenser av ikke å følge kravene
- beregne mengder, kostnader, tidsbruk og vinkler og bruke målestokk i arbeidsoppgavene
- forstå og bruke byggetegninger og rørtegninger
- bruke materialer etter kundens bestilling og reflektere over hvordan materialvalg påvirker funksjonalitet, miljø og økonomi
- isolere gjennomføringer i bygg, industri, på skip og offshore etter kundens bestilling og gjøre rede for ulike branntettingsmetoder
- forstå kravene til brann- og eksplosjonsvern og beskytte olje og gassinstallasjoner i henhold til disse
- gjøre rede for prinsippene for varmeteknikk, kuldeteknikk og akustikk og velge materialer som isolerer mot varme, kulde og lyd
- montere isolasjon og kapsling på rør, ventiler, beholdere og tankanlegg
- vurdere brannårsaker og montere isolasjons- og brannsikringprodukter
- tegne, utfolde, lage og montere kapsling i ulike tynnplatemetaller i røranlegg, ventiler og tankanlegg
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
- håndtere avfall etter gjeldende regelverk, iverksette tiltak for gjenbruk, optimalisere materialbruken og beregne produksjons- og materialkostnader ved feilhåndtering
- gjøre rede for og bruke ikke-metalliske overflatebeskyttelsesmaterialer
- produsere og montere isolasjonsputer
- produsere og montere underkonstruksjon og platekledning av struktur i henhold til spesifikasjoner
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og reflektere over løsninger som bidrar til å redusere miljøavtrykket og sikre effektiv ressursutnyttelse
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventinger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over hvilke konsekvenser ulike belastninger har for yrkesutøveren
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr, reflektere over konsekvensene av feilbruk og iverksette forebyggende tiltak
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 isolatørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 isolatørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.