Vg3 IT-utviklerfaget (IUV03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, utvikle og dokumentere løsninger med innebygd personvern og sikkerhet
- planlegge, utvikle og dokumentere løsninger som er energieffektive og bærekraftige
- videreutvikle en løsning for å ivareta brukernes behov
- planlegge, utvikle, sette opp og dokumentere systemer for datainnsamling, analyse og visualisering
- planlegge, utvikle, sette opp og dokumentere integrasjoner mellom ulike systemer og databaser
- utvikle og bruke dokumentasjon og veiledninger
- veilede brukere i ulike oppgaver
- håndtere påloggingsopplysninger på en sikker og forsvarlig måte
- utvikle og tilpasse brukergrensesnitt som ivaretar krav til universell utforming
- velge og bruke relevante rammeverk og moduler til utvikling
- beskrive konsekvenser av teknisk gjeld i løsninger
- beskrive hvilke krav som ulike løsninger stiller til infrastruktur, og hvilke muligheter og begrensninger som følger av infrastrukturen
- gjøre rede for og anvende gjeldende regelverk for personvern, opphavsrett og informasjonssikkerhet i eget arbeid
- bruke utviklingsstrategier og samarbeide med andre utviklere
- feilsøke kode og rette feil i algoritmer og kode
- utforske prosesser knyttet til testing og feilsøking i utvikling av løsninger
- behandle bedriftsinterne opplysninger på en sikker og etisk forsvarlig måte
- utforske konseptene maskinlæring og kunstig intelligens
- utforske og vurdere eksisterende og nye teknologier og bransjerelevante kodespråk
- reflektere over og beskrive hvordan teknologi kan misbrukes og påvirke samfunnet negativt
- gjøre rede for hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 IT-utviklerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 IT-utviklerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.