Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i kvensk eller finsk som andrespråk er å kommunisere og samhandle med andre ved å lytte, forstå og delta i samtaler tilpasset eget språknivå. Utvikling av muntlige ferdigheter i kvensk eller finsk som andrespråk går fra å kunne leke og eksperimentere med språklyder og enkeltord til å bruke ferdighetene i stadig mer komplekse situasjoner. Dette innebærer å ta i bruk et gradvis bredere ordforråd og flere språklige strukturer, og å sette ord på og reflektere over opplevelser.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i kvensk eller finsk som andrespråk er å kunne kommunisere skriftlig på en hensiktsmessig og forståelig måte. Utvikling av å kunne skrive i kvensk eller finsk som andrespråk går fra å kunne skrive enkeltord og fraser til å kunne produsere stadig mer komplekse tekster om faglige emner. Dette innebærer å beherske språkets formverk i stadig økende grad og å bruke et gradvis bredere ordforråd og flere språklige strukturer. Dette innebærer også å bruke hjelpemidler på en hensiktsmessig måte.
Å kunne lese
Å kunne lese i kvensk eller finsk som andrespråk er å forstå ulike typer tekster med ulike formål, både på papir og digitalt. Utvikling av å kunne lese i kvensk eller finsk som andrespråk går fra å kunne lese og forstå enkeltord og fraser til å kunne forstå stadig mer komplekse tekster om ulike emner. Dette innebærer å forstå stadig flere ord, uttrykk og språklige strukturer, og å kunne bruke hjelpemidler og kilder på en hensiktsmessig måte. Lesing i kvensk eller finsk som andrespråk skal gi rom for læring, opplevelse og tolkning.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i kvensk eller finsk som andrespråk er å kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser, utvikle digital dømmekraft og bruke hensiktsmessige digitale verktøy. Utvikling av digitale ferdigheter i kvensk eller finsk som andrespråk går fra å kunne leke og eksperimentere med digitale ressurser til i økende grad å kunne bruke digitale ressurser selvstendig for å kommunisere muntlig og skriftlig, innhente kunnskap, utforske kultur og lage sammensatte produkter. Dette innebærer å utvikle kritisk dømmekraft i bruk av digitale medier og ressurser.