vg2 klima, energi og miljøteknikk (KEM02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter praktisk yrkesutøvelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og utføre arbeidet etter tegninger og beskrivelser ved å bruke ulike prosjektverktøy og arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet
- utarbeide målsatte skisser for arbeidsoperasjoner etter produsentens anvisninger og beskrivelser
- vurdere og utforske materialenes egenskaper og bruksområder og gjøre rede for hvordan ulike materialer virker sammen
- beregne inndelingen av sammenføyninger, velge sammenføyningsmetode og forstå hvordan ulike løsninger påvirker sluttproduktet arkitektonisk
- produsere og montere beslag og klimaskjermer på tak og fasader og vurdere hvordan valg av arbeidsprosess påvirker bygg- og fasadeunderlagets kvalitet og kapasitet
- sveise membraner og tekkinger og vurdere hvordan ulike sveiseløsninger påvirker kvaliteten på sluttproduktet
- produsere og isolere sanitær-, varme- og ventilasjonsanlegg og drøfte løsninger som motvirker kulde, varme, brann og støy
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy- og støveksponering, farlig avfall og arbeid i høyden
- velge og bruke verktøy, maskiner og utstyr til ulike arbeidsoppdrag og rapportere om uønskede hendelser
- vedlikeholde verktøy, maskiner og utstyr etter produsentens anvisninger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget praktisk yrkesutøvelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker et av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget praktisk yrkesutøvelse. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget praktisk yrkesutøvelse ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget praktisk yrkesutøvelse basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.