vg2 klima, energi og miljøteknikk (KEM02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter arbeidsmiljø og dokumentasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge prosjekter, beregne kostnader og drøfte faktorer som påvirker anleggets lønnsomhet
- velge materialtyper og tykkelser til ulike formål og gjøre rede for hvilke konsekvenser valget har for kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og redusere kostnader for kunden
- reflektere over fordeler og ulemper ved ulike entrepriseformer
- beregne og bruke materialer og utstyr til ulike formål etter tegninger og beskrivelser og vurdere bruken ut fra kostnader, tidsbruk og materialforbruk
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere muligheter for gjenbruk og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- gjøre rede for kvalitetssikringssystemer og dokumentere eget arbeid
- velge og bruke personlig verne og sikkerhetsutstyr og vurdere konsekvenser av feilvalg
- gjøre rede for sikkerhetstiltak ved arbeid i høyden, bruke arbeidsplattformer og sikre risikoutsatte arbeidssituasjoner
- reflektere over betydningen av orden på arbeidsplassen, lage en ordensplan og følge denne
- gjøre rede for ulike situasjoner der varme arbeider kan forårsake brann og drøfte ulike sikkerhetstiltak
- bruke produktdatablader og følge anvisninger ved bruk av ulike produkter
- risikovurdere arbeidsoppdrag og iverksette tiltak
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget arbeidsmiljø og dokumentasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker et av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget arbeidsmiljø og dokumentasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget arbeidsmiljø og dokumentasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget arbeidsmiljø og dokumentasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.