Keramikerfaget (KER03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- klargjøre leire, begitninger og glasurer ut fra idé og ønsket sluttprodukt
- dreie og avdreie en serie like gjenstander
- utforske og lage hanker, tuter og lokk tilpasset designet og i tråd med det ønskede resultatet
- utforske og formgi gjenstander med ulike keramiske teknikker og gjøre rede for hvordan ulike teknikker påvirker resultatet
- bearbeide og dekorere produkter med ulike overflate- og dybdeteknikker
- utforske egenskapene og bruksområdene til ulike råstoffer og gjøre rede for hvordan valg påvirker prosessen
- utvikle, konkretisere og gjøre rede for ideer til produkter med og uten digitale verktøy
- lage skisser og arbeidstegninger og bruke det i eget arbeid
- gjøre rede for hovedtrekk i keramikerfagets historie og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- stable keramikkovnen, tilpasse temperaturen og brenningsforløpet til forskjellige leirtyper og glasurer og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker en økonomisk brenning
- vurdere og velge materialer og teknikker ut fra bestillinger, økonomiske rammer, frister og ressursforvaltning
- vurdere etterspørsel etter keramiske produkter og gjøre rede for hvordan produksjonen kan tilpasses dette
- reflektere over eget miljøavtrykk og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker en bærekraftig produksjon
- presentere kalkyler og enkle budsjetter og beregne pris på ferdig produkt
- gjøre rede for hvordan støv og avgasser påvirker arbeidsmiljøet, og følge retningslinjene knyttet til verkstedhygiene, helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for giftige glasurer og råvarer, anvende gjeldende lovverk knyttet til matsikkerhet og dokumentere bruk av dette i egne produkter
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i keramikerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i keramikerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.