Kjemi (KJE01‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i kjemi innebærer å delta i fagsamtaler og dele og utvikle kompetanse med kjemifaglig innhold basert på observasjoner, erfaringer og informasjon. Det innebærer også å bruke kjemifaglige begreper og terminologi for å beskrive, forklare og drøfte kjemifaglige problemstillinger og begrunne egne holdninger og valg.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i kjemi innebærer å produsere og bearbeide tekster tilpasset mottaker, innhold og formål, og bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Det innebærer også å bruke kjemifaglige argumenter, terminologi, reaksjonsligninger, ulike typer illustrasjoner, formler og symboler på en hensiktsmessig måte. Videre innebærer det å bruke observasjoner, erfaringer og informasjon til å strukturere og formulere tekster om eksperimenter og forsøk.
Å kunne lese
Å kunne lese i kjemi innebærer å identifisere, tolke og kritisk vurdere kjemifaglig informasjon fra ulike typer tekster. Det innebærer også å følge kjemifaglige resonnementer og argumenter og å forstå faglige begreper, terminologi, reaksjonsligninger, symboler, modeller, grafer og figurer. Å kunne lese i kjemi innebærer å følge, forstå og vurdere forsøksbeskrivelser.
Å kunne regne
Å kunne regne i kjemi innebærer å innhente, bearbeide, tolke og presentere ulike typer data. Det innebærer også å gjøre støkiometriske beregninger, velge hensiktsmessige metoder og måleutstyr og vurdere gyldighet, pålitelighet og usikkerhet i resultater og framstillinger. Videre innebærer å regne i kjemi å forstå og bruke bearbeidet tallmateriale i faglig argumentasjon.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener.