Vg3 kjemiprosessfaget (KJP03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere arbeid i henhold til instrukser og prosedyrer
- gjøre rede for virksomhetens verdikjede fra råstoff til produkt og beskrive faktorer som påvirker sikkerhet og lønnsomhet i produksjonen
- vurdere og velge verneutstyr tilpasset arbeidsoppgaven og reflektere over konsekvenser av støy, vibrasjon, varme, farlige stoffer og støveksponering
- vurdere risiko for ulykker og helsefare og reflektere over viktigheten av å holde orden på arbeidsplassen
- reflektere over viktigheten av og arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og drøfte hvordan arbeidsteknikker og arbeidsstillinger kan forebygge helseskader
- forklare kontrollert nedkjøring, akutt nedstenging og varslings- og nødprosedyrer
- gjennomføre en sikker jobb-analyse og arbeids- og entretillatelse, gjøre rede for risikotiltak ved arbeid i høyden og sikre risikoutsatte arbeidsoperasjoner
- registrere og rapportere avvik og uønskede hendelser og foreslå tiltak
- følge opp tiltak i tråd med bedriftens rutiner for helse, miljø, sikkerhet og kvalitet
- forklare hvordan virksomhetens drift og avvik kan påvirke miljøet og gi konsekvenser
- klargjøre, starte og drifte prosessutstyr etter gjeldende standard og regelverk
- tegne og gjøre rede for prinsipper og virkemåter til prosess- og måleutstyr for prosesstyring, regulering og optimalisering
- utføre vedlikehold, og delta i feilsøking og klargjøring i tverrfaglig team
- gjøre rede for hvordan relevant prosessutstyr fungerer, og hvordan kjemisk, biologisk, fysisk og mekanisk bearbeiding foregår i enhetsoperasjoner og prosesser
- tegne og gjøre rede for prinsipper og virkemåter til reguleringer og ulikt måleutstyr for prosesstyring og optimalisering
- bruke tekniske flytskjemaer og skjermbilder som forklarer prosessavsnitt, og skissere tegninger som forklarer enhetsoperasjoner
- gjøre rede for og bruke bedriftens kvalitetsstyringssystemer
- håndtere avfall og destruere restprodukter og feilvare etter offentlige og bedriftsinterne krav
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere på norsk og engelsk
- drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykk og sikre effektiv ressursutnyttelse
- utføre driftsanalyser i samarbeid med laboratoriestøtte, og vurdere og foreslå tiltak ut fra analyseresultat
- reflektere over betydningen av egen medvirkning på arbeidsplassen og hva det gjør med egen mestring, utvikling og motivasjon
- gjøre rede for bedriftens organisering, egenart og rolle
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 kjemiprosess når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 kjemiprosessfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.