Vg2 kjøretøy (KJT02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dokumentasjon og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- kommunisere med kunder og forklare hva god kundebehandling innebærer
- bruke databaserte verkstedsstyringssystemer for arbeidsplanlegging, vedlikeholdsplanlegging og lagerstyring
- beskrive og reflektere over vareflyten fra leverandør til gjenvinning eller destruksjon, ved hjelp av prinsipper for logistikk
- kvalitetssikre arbeidet ved hjelp av aktuelle prosedyrer og rutiner og gi fullstendig dokumentasjon på utført arbeid
- innhente tekniske opplysninger til vedlikehold, feilsøking og reparasjon av ulike typer kjøretøy
- gjøre rede for gjeldende lover og reguleringer for verksteder og kjøretøy
- følge rutiner for registrering og varsling av avvik og reflektere over konsekvenser ved avvik
- behandle spesialavfall og gjøre rede for krav til avfallshåndtering
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i dokumentasjon og kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i dokumentasjon og kvalitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i dokumentasjon og kvalitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i dokumentasjon og kvalitet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.