Vg2 kjemiprosess- og laboratoriefag (KPL02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kjemisk teknologi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive enhetsoperasjoner med tilhørende prosess- og laboratorieutstyr og forklare virkemåten
- forklare den logiske sammenhengen mellom enhetsoperasjonene i prosessanlegg
- forklare hvordan kjemiske og fysiske forhold påvirker kjemiske reaksjoner og produksjonsprosesser
- anvende grunnleggende fysikk og kjemi til å forklare prosesser, utstyr, målemetoder og analysemetoder
- gjennomføre beregninger på masse- og energibalanser
- drøfte trykktap og energiomsetning i et rørsystem og sammenligne med forsøk
- forklare og gjøre beregninger på varme- og energibalanse i et anlegg og sammenligne med forsøk
- drøfte tiltak og metoder for miljøvennlig produksjon og bærekraftig utvikling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i kjemisk teknologi når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kjemisk teknologi. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kjemisk teknologi ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kjemisk teknologi basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.