Vg3 kostymesyerfaget (KST03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- analysere og tolke en kostymeillustrasjon eller kostymebeskrivelse og drøfte løsninger med oppdragsgiveren
- presentere egne produkter og tjenester og bruke fagspråk i kommunikasjon med aktører, samarbeidspartnere og kolleger
- anvende digitale ressurser, fagbøker, klær og tekstiler som informasjonskilde i forarbeid og arbeidsprosess, og reflektere kritisk rundt bruk av denne kunnskapen i eget arbeid
- utforske stilhistoriens snitt, passform og silhuett og anvende denne kunnskapen i eget arbeid med framstilling av kostymer
- vurdere kostymets helhetsinntrykk og funksjon i bruk og se det i sammenheng med hva karakteren skal formidle, og den visuelle helheten den er en del av
- analysere og korrigere egen produksjon kontinuerlig med tanke på kostymets bruk og gitte tidsrammer
- utforske ulike teknikker og materialer og anvende denne kunnskapen i kommunikasjon med oppdragsgiveren for å komme fram til ønsket uttrykk, funksjon og holdbarhet
- utvikle arbeidstegninger, arbeidsbeskrivelser og planlegge arbeidsgangen i framstilling av kostymer
- beregne kostnader for produksjon ut fra en bestilling og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke metode, materialer, tidsbruk, pris og holdbarhet
- ta mål av utøveren og analysere fasong, balanse og volum i en kropp
- konstruere og modellere mønstre og bearbeide eksisterende grunnformer
- utarbeide mønstre til moderne og historiske kostymer, dansekostymer og fantasikostymer og til rollefigurer med spesiell kroppsform
- utføre enkel drapering og vurdere fallet i stoffet
- vurdere materialets kvaliteter og bærekraftig ressursutnyttelse og anvende disse vurderingene ved tilskjæring
- anvende ulike fôr og innleggsmaterialer tilpasset ønsket uttrykk, funksjon og holdbarhet
- anvende ulike sømteknikker og andre sammenføyingsteknikker og vurdere den mest hensiktsmessige metoden tilpasset kostymets funksjonalitet og bruk
- vurdere og anvende forskjellige utstoppingsteknikker
- planlegge og gjennomføre innprøvinger og tilpasse riktig balanse i kostymet og god bevegelighet i bruk
- anvende varme, damp og pressing til å bearbeide og forme materialer, detaljer og plagg
- vurdere og anvende ulike lukkemekanismer tilpasset hurtige skift og langvarig bruk
- utforske og gjøre rede for hvordan patinering kan tilføre et kostyme karakter
- gjøre rede for begrepet kontinuitet i film- og tv-produksjon og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- utvikle og følge rutiner for orden på verkstedet og på egen arbeidsplass
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og velge hensiktsmessige ergonomiske arbeidsstillinger i arbeidet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 kostymesyerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 kostymesyerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.