Vg2 kulde-, varmepumpe- og ventilasjonsteknikk (KVV02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter ventilasjonsteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere og utføre arbeid innen ventilasjonsteknikk fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter, normer, standarder og produsentenes tekniske dokumentasjon
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesoppgaver knyttet til ventilasjonsteknikk individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valg som er gjort
- installere komponenter på ventilasjonsanlegg og gjøre rede for et godt inneklima, riktig ventilasjon og effektivt energibruk med miljøvennlige løsninger
- måle luftmengder, temperatur, luftfuktighet, CO2 og vurdere resultatet mot beregnede verdier og gjøre rede for sammenheng mellom målte verdier og luftkvalitet
- kontrollere, innregulere og sette i drift et ventilasjonsanlegg og gjøre rede for krav til spesifikk vifteeffekt og temperaturvirkningsgrad for varmegjenvinning
- vedlikeholde ventilasjonsanlegg og forklare ventilasjonsfilternes betydning for klimaytelsen
- utføre systematisk feilsøking og rette feil på ventilasjonsanlegg
- måle lydnivå, analysere resultatene, vurdere tiltak og redegjøre for prinsippene for støydemping i ventilasjonsanlegg
- vedlikeholde måleverktøy og instrumenter og gjøre rede for kalibrering av disse
- gjøre rede for luftforurensning, luftkvalitetsklasser, filtrering av forurenset luft og inneklimaets betydning for folkehelse og trivsel
- finne løsninger i samarbeid med andre og håndtere meningsforskjeller
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i ventilasjonsteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i ventilasjonsteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i ventilasjonsteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i ventilasjonsteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.