Vg3 laboratoriefaget (LAB03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bruke laboratorieutstyr og laboratorieteknikker selvstendig og sikkert med nødvendig verneutstyr
- holde laboratoriet operativt, rent og ryddig i tråd med gjeldende rutiner
- planlegge, utføre og rapportere laboratoriearbeid i henhold til forskrifter, metoder og rutiner, og sikre sporbare resultater
- velge instrumenter og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene og gjøre rede for teori knyttet til instrumenter og metoder
- utføre og kontrollere kalibrering av laboratorieutstyr og instrumenter
- utføre daglig og forebyggende vedlikehold av laboratorieutstyr og instrumenter
- forstå og bruke kjemiske og statistiske beregninger til å tolke resultater og trender
- håndtere kjemikalier, råvarer og avfall ved hjelp av sikkerhetsdatablader etter gjeldende regler og rutiner
- reflektere over ressursbruk og prioritering
- utforske og vurdere muligheter for effektivisering av metoder, rutiner og prosedyrer
- utforske og drøfte innovative løsninger og bruk av teknologi for å utvikle laboratoriearbeidet
- gjennomføre arbeidet i henhold til bedriftens krav til kvalitetssikring og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet
- bruke bedriftens kvalitets-, avviks- og rapporteringssystem
- gjøre rede for bedriftens organisering, egenart og rolle
- reflektere over betydningen av egen medvirkning på arbeidsplassen og hva det gjør med egen mestring, utvikling og motivasjon
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften, og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter, og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 laboratoriefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 laboratoriefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.