Vg3 landbruk (LBR03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter plante- og husdyrproduksjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeid i en jord- og plantekultur i både flerårige og ettårige produksjoner
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere stell av drøvtyggende dyr og andre dyr ut fra hensyn til avl og fôring, anatomi, fysiologi, dyreatferd og dyrehelse
- drøfte likheter og forskjeller mellom konvensjonelt og økologisk landbruk med tanke på dyrkingsteknikk, dyrehold, bruk av innsatsfaktorer og omsetning av produkter
- identifisere symptomer på mistrivsel, skader og vanlige sykdommer hos planter og dyr, kartlegge mulige årsaker og iverksette tiltak på kort og lang sikt
- utarbeide smittevernplan og plan for håndtering av smittsomme dyre- og plantesykdommer på et gårdsbruk etter gjeldende regelverk, og gjennomføre smitteverntiltak
- gjøre rede for hvilken betydning klimaendringene har og drøfte hvilke konsekvenser det har for landbruket på lang sikt
- utforske tiltak for klimatilpasning, og velge og gjennomføre produksjonsmetoder ut fra lokale klimatiske forhold
- optimalisere kvalitet og produksjonsutbytte gjennom å utføre ulike arbeidsoppgaver til riktig tid
- bruke traktor, arbeidsmaskiner, redskaper og annet utstyr i tråd med gjeldende regelverk
- utføre feilsøking og enkle reparasjoner på maskiner og verktøy og gjennomføre vedlikehold på disse
- vurdere hvordan teknologi kan brukes for å øke produksjon, redusere klima- og miljøpåvirkning og for å optimalisere drift
- håndtere avfall og plussprodukter fra en landbruksproduksjon og beskrive alternativ bruk av restråstoff fra landbruket
- drøfte sentrale faktorer for å produsere mat med en høy standard på produksjon, kvalitet og mattrygghet
- beskrive beskyttelsesfaktorer for god psykisk helse og risikofaktorer for psykisk uhelse, og reflektere over hvordan forskjellige aspekter ved det å arbeide i landbruket påvirker fysisk og psykisk helse
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget plante- og husdyrproduksjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget plante- og husdyrproduksjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget plante- og husdyrproduksjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget plante- og husdyrproduksjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.