Vg3 maskiner og teknologi i landbruk (LBR04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere bruk av maskiner og ulike utstyr ut fra arbeidsoperasjon og i tråd med gjeldende regelverk
- planlegge og vurdere bruk av maskiner til leiekjøring og maskinsamarbeid
- bruke maskiner og utstyr energiøkonomisk og med hensyn til miljø og klima, ut fra ulike agronomiske forhold og uten unødig slitasje på utstyr og belastning på jord og vegetasjon
- kontrollere teknisk og sikkerhetsmessig status på traktor, utstyr og maskiner, og vurdere behovet for autorisert service og reparasjon
- beskrive og følge bestemmelser som gjelder for bruk av traktor, redskaper og kjøring av last på offentlig vei og privat område
- sammenligne ulike mekaniseringslinjer i driftsbygninger og planteproduksjoner, og velge teknologi basert på analyser av produktivitet, miljø, økonomi, dyrevelferd og muligheter for samarbeid
- foreta enkle investeringsberegninger og sammenligne forskjellige anskaffelsesmetoder for maskiner og utstyr som kjøp eller leasing
- utforske tilgjengelig ny teknologi for å optimalisere en produksjon
- bruke grunnlagsdata og anvende digitale hjelpemidler til bruk i husdyr- og planteproduksjon
- utføre vedlikehold og enkle reparasjoner på maskiner og utstyr, beskrive garantier på teknisk utstyr, planlegge periodisk vedlikehold og følge prosedyrer ved reklamasjon
- instruere i bruk og enkelt vedlikehold av traktorer, maskiner og utstyr
- utføre enkelt sveise- og sammenføyningsarbeid og ivareta sikkerheten ved varme arbeider
- ta hånd om spillolje og annet spesialavfall fra traktor- og maskinparken i tråd med gjeldende regelverk
- vurdere risiko ved og arbeide med maskinelt utstyr etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget vg3 maskiner og teknologi i landbruk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget vg3 maskiner og teknologi i landbruk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget vg3 maskiner og teknologi i landbruk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget vg3 maskiner og teknologi i landbruk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.