Vg3 låsesmedfaget (LSM03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene i låsesmedfaget i henhold til sikkerhetsløsninger, gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem og begrunne de valg som er gjort
- utføre arbeidet i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid på lavspenningsanlegg, utføre livreddende førstehjelp, arbeide etter ergonomiske prinsipper og gjøre rede for hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- kode, konfigurere og programmere utstyr og komponenter i henhold til kundens behov, produsentens spesifikasjon og gjøre rede for funksjon og virkemåte til utstyr og komponenter
- beregne, produsere og installere mekaniske og mekatroniske låssystemer i henhold til systemleverandørens lisenskrav
- framstille nøkler tilpasset låstype og forklare funksjon og virkemåte til ulike låstyper fungerer
- utføre sammenføyning av ulike materialer, vurdere bruk av ulike teknikker og ta hensyn til materialenes egenskaper
- bruke og vedlikeholde produksjonsverktøy og maskiner og gjøre rede for toleransekrav til verktøy og maskiner
- reparere og sette sammen låser og sylindere og forklare produktets oppbygning
- måle mekaniske og elektroniske verdier ved bruk av instrumenter og verktøy og vurdere måleresultatene mot beregnede verdier og tabeller
- utføre systematisk feilsøking på anlegg, utstyr og komponenter, vurdere og foreslå tiltak for å rette feil
- frese ut og installere mekaniske og elektromekaniske låser og beslag i dører, vinduer og andre bygningskonstruksjoner og gjøre rede for krav til verneutstyr og sikkerhet i arbeidsoppdragene
- installere og vedlikeholde elektroniske adgangskontroll- og sikkerhetsanlegg og gjøre rede for funksjon og virkemåte til anleggene
- installere, vedlikeholde og reparere mekaniske, elektroniske og elektromekaniske dørlukkere og dørautomatikk og gjøre rede for funksjon og virkemåte til utstyr og komponenter
- utføre service og vedlikehold på enheter for verdioppbevaring og gjøre rede for enhetens oppbygging og virkemåte
- utføre arbeidet i tråd med bedriftens rutiner og etiske retningslinjer for låsesmedfaget
- håndtere avfall etter eget arbeid miljømessig og økonomisk, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid, drøfte fagets historie og betydning i samfunnet og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget og foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 låsesmedfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 låsesmedfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.