Vg2 maritime fag (MAR03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dekk, valgfritt programfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive beredskapsoppgaver og kommunikasjon i en nødsituasjon
- gjøre rede for gjeldende krav til og retningslinjer for føring av redningsfarkost og MOB-båt (Mann over bord-båt)
- bruke maritim radio etter gjeldende regelverk
- beskrive grunnleggende prinsipper for navigasjon og utføre enkle navigasjonsberegninger
- forklare hvordan værforhold og klima påvirker seilasen
- utføre grunnleggende laste- og stabilitetsberegninger
- beskrive og bruke metoder for behandling og sikring av last
- beskrive fortøynings- og ankringsutstyr med tilhørende prosedyrer
- beskrive hvordan arbeid i lukkede rom og arbeid i høyden skal forberedes og utføres
- forklare bruken av signaler, lanterneføring og sjømerker
- beskrive vakttjeneste etter fastlagte retningslinjer og daglige rutiner i dekksdepartementet
- forklare hensikten med og virkemåten til nødstrømsanlegg, brannpumpe og nødlensepumpe
- gjøre rede for bruken av nødutstyr som finnes i dekksavdelingen, og planlegge og utføre arbeidsoppgaver på støttenivå
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i dekk, valgfritt programfag, når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i dekk, valgfritt programfag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i dekk, valgfritt programfag, ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i dekk, valgfritt programfag, basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Eleven må dokumentere bestått sertifisert opplæring som radiooperatør med SRC (Short Range Certificate).
Eleven må dokumentere bestått sertifisert opplæring som fører av redningsfarkost og MOB-båt (Mann over bord-båt).