Matematikk X (MAT02‑02)
Kjerneelementer
Utforsking og problemløsing
Utforsking i matematikk X handler om å anta, undersøke og oppdage matematiske sammenhenger. Det innebærer også å gjennomføre utforskende arbeid og å reflektere over hvordan matematikk er bygget opp. Problemløsing i matematikk X handler om å beskrive og reflektere over problemløsingsprosessen og begrunne de valgene som er tatt.
Resonnering og argumentasjon
Å resonnere i matematikk X handler om å strukturere og skape mening av sammenhengene elevene har oppdaget. Argumentasjon i matematikk X handler om å kommunisere hvorfor en påstand er sann eller usann, ved å bruke definisjoner, kjente resultater og gyldige argumentasjonsteknikker. Videre handler det om å legge til rette for at elevene får mulighet til å utvikle bevis ved å kombinere kjente sammenhenger.
Representasjon og kommunikasjon
Representasjoner i matematikk X handler om ulike måter å uttrykke matematiske begreper, sammenhenger og problemer på. Videre handler det om å bruke matematiske representasjoner i ulike sammenhenger, og å forklare og begrunne valg av representasjonsform. Det handler også om å kunne oversette mellom det matematiske symbolspråket og språket i andre kontekster, og veksle mellom ulike representasjoner. Kommunikasjon i matematikk X handler om å bruke et matematisk språk i samtaler, argumentasjon og resonnementer.
Abstraksjon og generalisering
Abstraksjon og generalisering i matematikk X handler om å utforske og oppdage felles trekk i sammenhenger og strukturer, og å uttrykke sammenhengene med et formelt symbolspråk.
Matematiske kunnskapsområder og anvendelser
Kunnskapsområdene i matematikk X danner kunnskapsgrunnlaget som elevene trenger for å utvikle matematisk forståelse gjennom å utforske sammenhenger i og mellom tallteori, geometri og kunnskapsområder fra andre fag. Anvendelser i matematikk X handler om å få innsikt i hvordan matematikk anvendes i ulike situasjoner, både i og utenfor faget.