Matematikk 2P-Y (MAT06‑04)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i matematikk 2P-Y innebærer å skape mening gjennom å samtale i og om matematikk. Det betyr å kommunisere ideer og drøfte matematiske problemer, strategier og løsninger med andre.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i matematikk 2P-Y innebærer å beskrive og forklare sammenhenger, oppdagelser og ideer ved hjelp av formålstjenlige representasjoner. Å kunne skrive i matematikk 2P-Y er et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. Videre innebærer det å kunne løse problemer og presentere løsninger som er tilpasset mottakeren og situasjonen.
Å kunne lese
Å kunne lese i matematikk 2P-Y innebærer å skape mening både i tekster fra samfunnet og arbeidslivet og i matematiske tekster. Det innebærer å sortere informasjon, analysere og vurdere form og innhold og sammenfatte informasjon i sammensatte tekster.
Å kunne regne
Å kunne regne i matematikk 2P-Y betyr å bruke matematiske representasjoner, begreper og framgangsmåter til å gjøre utregninger og vurdere om løsninger er gyldige. Det innebærer å kjenne igjen problemer som kan løses med matematikk, og formulere spørsmål om disse. Matematikk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne regne.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i matematikk 2P-Y innebærer å kunne bruke graftegner, regneark, CAS, dynamisk geometriprogram og programmering til å utforske og løse matematiske problemer. Videre innebærer det å finne, analysere, behandle og presentere informasjon ved hjelp av digitale verktøy.