Matematikk fordypning (MAT07‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke teknologi som verktøy for kunnskapssøking, kommunikasjon, kreativitet og læring i matematikk
- utforske, planlegge og modellere situasjoner knyttet til temaer innenfor samfunn og arbeidsliv og presentere og argumentere for resultatene
- bruke, forklare og lage formler uttrykt med ord og symboler med utgangspunkt i en praktisk problemstilling
- tolke og diskutere statistiske framstillinger knyttet til bærekraftig utvikling
- lage, utføre og presentere oppgaver knyttet til sannsynlighetsregning
- utforske og representere kombinatoriske problemer
- diskutere, planlegge, lage og vurdere spilldesign og egne spill
- beregne og vurdere betingelser for og kostnader ved ulike typer kjøp fra inn- og utland
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i fordypning i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget på 8., 9. og 10. trinn når de bruker teknologi i utforsking av matematiske sammenhenger. Elevene viser og utvikler kompetanse når de jobber praktisk og utforskende ved å planlegge, utføre og presentere selvvalgt arbeid knyttet til samfunn og arbeidsliv. Elevene viser og utvikler også kompetanse i matematikk når de resonnerer og argumenterer for egne og andres framgangsmåter og løsninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk og løse matematiske problemer gjennom å være kreative, modellere og reflektere. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i programmering og strategier for å modellere problemer. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å se sammenhenger mellom matematikk og praktiske anvendelser.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i matematikk ved avslutningen av opplæringen etter fordypning i matematikk. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i matematikk basert på kompetansen eleven har vist, både skriftlig, muntlig og digitalt, ved å bruke matematiske uttrykksformer, problemløsingsstrategier og reflektere over og argumentere for løsninger og modeller.