Matematikk fordypning (MAT07‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i fordypning i matematikk innebærer å skape mening gjennom å samtale i og om matematikk. Det vil si å kommunisere ideer og drøfte matematiske problemer, strategier og løsninger med andre. Utviklingen av muntlige ferdigheter i fordypning i matematikk går fra å bruke hverdagsspråk til gradvis å bruke et mer presist matematisk språk.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i fordypning i matematikk innebærer å beskrive og forklare sammenhenger, oppdagelser og ideer ved hjelp av hensiktsmessige representasjoner. Å kunne skrive i fordypning i matematikk er et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. Det innebærer å kunne løse problemer og presentere løsninger som er tilpasset mottakeren og situasjonen. Utviklingen av skriveferdigheter i fordypning i matematikk går fra å bruke hverdagsspråk til gradvis å bruke et mer presist matematisk språk.
Å kunne lese
Å kunne lese i fordypning i matematikk innebærer å skape mening både i tekster fra dagligliv og samfunn og i matematikkfaglige tekster. Å kunne lese i fordypning i matematikk vil si å sortere informasjon, analysere og vurdere form og innhold og sammenfatte informasjon i sammensatte tekster. Utviklingen av leseferdigheter i fordypning i matematikk handler om å finne og bruke informasjon i stadig mer komplekse tekster med avansert symbolspråk og begrepsbruk.
Å kunne regne
Å kunne regne i fordypning i matematikk betyr å bruke matematiske representasjoner, begreper og framgangsmåter til å gjøre utregninger og vurdere om løsninger er gyldige. Dette innebærer å gjenkjenne konkrete problemer som kan løses ved regning og formulere spørsmål om disse. Utviklingen av regneferdigheter i fordypning i matematikk handler om å analysere og løse et spekter av stadig mer komplekse problemer med effektive og hensiktsmessige strategier, begreper, symboler og metoder.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i fordypning i matematikk innebærer å bruke graftegner, regneark, CAS, dynamisk geometriprogram og programmering til å utforske og løse matematiske problemer. Videre innebærer det å finne, analysere, behandle og presentere informasjon med digitale verktøy. Utviklingen av digitale ferdigheter i fordypning i matematikk innebærer i økende grad å bruke og velge hensiktsmessige digitale verktøy som hjelpemiddel i både utforsking, løsing og presentasjon av matematiske problemer.