Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4Y
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- sammenligne og bruke tall representert som desimaltall, prosent, brøker, potenser og kvadratrøtter i praktiske situasjoner, og vurdere hvilke representasjoner som er hensiktsmessige
- formulere og løse problemer fra hverdag og arbeidsliv ved bruk av likninger eller likningssett
- bruke og forklare formler knyttet til hverdagsliv og yrkesliv
- lese og hente ut matematisk informasjon fra ulike typer tekster fra hverdagsliv, arbeidsliv og samfunnsliv, og bruke informasjonen til å gjøre hensiktsmessige beregninger
- utforske og løse problemer knyttet til arbeidslivet som handler om måling, og velge hensiktsmessige måleenheter
- utforske volumbegrepet, måleenheter for volum og formler for volum av rette prismer og rette sylindre
- bruke Pytagoras’ læresetning og formlikhet til å løse praktiske problemer
- utforske funksjonsbegrepet og grafen til en funksjon, med vekt på lineære funksjoner, knyttet til praktiske situasjoner
- planlegge og gjennomføre datainnsamling ved bruk av observasjoner og spørreundersøkelser, presentere resultatene ved bruk av passende diagrammer, sentralmål og spredningsmål, og forklare og begrunne valg som er gjort
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger fra ulike kilder, og argumentere for hvordan framstillinger av tall og data kan brukes for å fremme ulike synspunkter
- gjøre beregninger og utforske sammenhenger knyttet til personlig økonomi, inkludert lønn og skatt, lån, sparing, valuta og bruk av kredittkort
- forstå og kritisk vurdere resonnementer i relevante tekster fra arbeidsliv og media
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i matematikk modul 4Y når de formaliserer tanker og strategier knyttet til kunnskapsområdene i modulen ved hjelp av et matematisk språk. Videre viser og utvikler de kompetanse når de utforsker og generaliserer matematiske sammenhenger, løser praktiske problemer ved hjelp av matematikk og argumenterer for sine egne og andres framgangsmåter og løsninger. I tillegg viser og utvikler deltakerne kompetanse når de planlegger, utfører og presenterer utforskende arbeid i matematikk. Deltakerne viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige læringsstrategier, egne erfaringer og egen flerspråklighet som ressurser i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Egenvurdering bør, så langt det er mulig, inngå i arbeidet med underveisvurdering i matematikk. Deltakerne bør få mulighet til å lære seg presise uttrykksmåter, ord og begreper i arbeidet med egenvurderingen. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i matematikk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæring i modul 4Y i matematikk. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenking, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i matematikk basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.