Møbeltapetsererfaget (MBT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere tapetserarbeidet fra idé til ferdig møbel
- ta mål, lage projeksjonstegning i tre plan og arbeide etter tegningen
- vurdere og velge spiralfjærer til sete og rygg og snøre disse til ønsket høyde og retning, tilpasse og montere fjærtråd og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- madrassere med alfagress og sy av kanter, lage engelsk og tysk forkant og lage vulster med treull
- utforske og gjøre rede for ulike materialer og møbelstoffer, deres sammensetning, egnethet og anvendelsesområder og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- utforme tilskjæringsskjema, lage maler, vurdere materialets kvaliteter ut fra ønsket resultat og bærekraftig ressursutnyttelse og anvende disse vurderingene ved tilskjæring
- legge overstopp med ull, krøllhår og lerret
- stoppe og trekke ørelappstol, sofa og andre møbler i tekstil og møbelhud
- stoppe og trekke møbler med fast sete og rygg med og uten delinger, og møbler med løse puter og kapper
- stoppe møbler med skumplast
- ta mål, sy og montere gardiner, puter, varetrekk og andre interiørprodukter i tekstil
- trekke dypheftede møbler
- velge og bruke ulike sømteknikker for hånd og med maskin ut fra materiale og produkt og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke ønsket resultat
- anvende kunnskap om stilhistorie ved restaurering av møbler i forskjellige stilarter
- vurdere tilstand på stoppede møbler og veilede kunder om reparasjon og restaurering, og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker kvalitet og holdbarhet
- vurdere og beregne material- og tidsbruk, fastsette pris på produkter og tjenester i eget arbeid og gjøre rede for hvordan ulike valg kan påvirke metode, materialer, tidsbruk, pris og holdbarhet
- velge possementer og tekstile tilbehør tilpasset møbelets stil og bruksområde
- trekke vegger med tekstil
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr og arbeide i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- presentere og begrunne ideer til møbeltapetsererprodukter i samsvar med estetiske normer og kundenes behov og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker holdbarhet og kvalitet
- utforske og anvende kunnskap om tekstiltrender og sette eget arbeid inn i en møbelfaglig historisk sammenheng
- bruke fagspråk i kommunikasjon med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere
- bruke digitale ressurser til å dokumentere, presentere og markedsføre egne produkter og tjenester i møbeltapetsererfaget
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- velge hensiktsmessige ergonomiske arbeidsstillinger i arbeidet på arbeidsplassen
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i møbeltapetsererfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i møbeltapetsererfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.