Lytting (MDD03‑02)
Fagets relevans og sentrale verdier
Lytting handler om å utvikle forståelse av musikkens oppbygning, funksjon og betydning i ulike samfunn og kulturer. Faget skal gi elevene mulighet til å utvikle gehør, kunnskap i musikkteori og musikklitterasitet gjennom aktiv lytting i møte med klingende musikk. Faget legger vekt på musikkforståelse og auditiv analyse, og på at musikkteoretiske elementer skal høres og oppleves. Faget lytting ruster elevene til å delta i et mangfoldig musikkliv og i et samfunns- og arbeidsliv som stiller krav om gode kommunikasjonsevner og gode evner i å oppfatte og fortolke informasjon.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget lytting skal bidra til å styrke elevenes kulturelle forankring, musikalske identitet og gjensidige respekt gjennom at de får innsikt i et bredt utvalg av sjangerkulturer og musikkformer. Dette inkluderer norsk folkemusikk, samisk musikk og andre minoriteters musikkuttrykk, som inngår i vår felles levende kultur og tradisjon. Gjennom at elevene får praktisk lytteerfaring og erfaring med å reflektere over lytting og lytteopplevelse, bidrar faget til å gi elevene interkulturell forståelse.