Danseteknikker (MDD04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utøve dansetekniske ferdigheter i ulike dansesjangre
- utforske egne bevegelsesmuligheter i danseteknikk gjennom improvisasjon
- formidle dans med oppmerksomhet, konsentrasjon og fokus i sceniske visninger
- utforske egen danseriske identitet og uttrykke seg om og i dans
- samhandle i danserisk arbeid ved å gi innspill og ta imot innspill fra andre, reflektere over egne grenser og samarbeide om sceniske visninger
- identifisere og beskrive egne utviklingsområder og reflektere over egen kroppslig læring i dans
- sette seg konkrete mål, øve og reflektere over arbeidsetikk i danseriske arbeidsprosesser
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i danseteknikker. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker egne bevegelsesmuligheter, forstår dansetekniske prinsipper og identifiserer og beskriver egne utviklingsområder. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker dansetekniske ferdigheter til å uttrykke nyanser og dynamikk. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de samhandler med andre i kunstneriske prosesser og formidler dans med tilstedeværelse i ulike visningssituasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagterminologi i refleksjon over egen kroppslig læring og arbeidsetikk i dans.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å gi elevene mulighet til å utforske egne bevegelsesmuligheter og dansetekniske prinsipper fra flere ulike dansesjangre, til å samhandle med andre i kunstneriske prosesser og til å formidle dans i ulike visningssituasjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i danseteknikker, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å identifisere egne utviklingsområder, utvikle teknisk kompetanse i flere dansesjangre og formidle dans med tilstedeværelse.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i danseteknikker ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i danseteknikker basert på kompetansen eleven har vist ved å utforske, utøve, formidle og reflektere over egen kroppslig læring og egne dansetekniske ferdigheter, ved å samhandle med andre i kunstneriske prosesser og ved å utøve dans med tilstedeværelse i ulike visningssituasjoner.