Musikk (MDD05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- øve inn, framføre og formidle musikk etter gehør og notasjon
- vise instrumentaltekniske ferdigheter i utøving på fordypnings- og bruksinstrument
- utvikle øvingsplaner og reflektere over sammenhengen mellom øving og utøvende utvikling
- bruke relevante arbeidsfysiologiske prinsipper og mentale strategier i øving, framføring og formidling
- utforske musikalske uttrykk og virkemidler i interpretasjon og improvisasjon, og reflektere over egne musikalske valg i utøvende og skapende prosesser
- samarbeide og ta aktivt ansvar i ensembler ved å gi og ta imot innspill og ved å forme felles uttrykk i utøvende og skapende prosesser
- framføre innøvd repertoar og improvisert materiale på konserter, individuelt og i ensembler
- bruke musikkteoretisk forståelse i innstudering, interpretasjon og improvisasjon på fordypningsinstrument og bruksinstrument
- bruke relevant programvare og andre digitale ressurser i arbeid med innstudering, øving og formidling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i musikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i musikk når de skaper, utøver og formidler musikk gjennom spill og sang. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker musikkteoretisk kunnskap og reflekterer over ulike musikalske uttrykk for å utvikle egne personlige uttrykk. Videre viser og utvikler de kompetanse når de arbeider med faget individuelt og i samarbeid med andre i øving, i arbeid med improvisasjon og i bruk av digitale ressurser.Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske og utvikle musikalske og utøvende ferdigheter.
Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeid med innstudering av repertoar og teknikkutvikling, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle utøvende og skapende kompetanse i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i musikk ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i musikk basert på kompetansen eleven har vist gjennom å øve målrettet og hensiktsmessig, utvikle tekniske ferdigheter, samarbeide i ensembler, bruke digitale ressurser på en etisk måte, og skape og formidle musikk på fordypnings- og bruksinstrument.