Teaterensemble (MDD06‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle ideer, sette seg individuelle og kollektive mål for teaterarbeid, og planlegge, gjennomføre og reflektere over kunstneriske arbeidsprosesser
- gjennomføre sceniske visninger for publikum i samarbeid med andre, og reflektere over forholdet mellom sal og scene
- delta i samspill og samhandling i teaterarbeid ved å gi innspill til andre og ta i mot og vurdere innspill på eget arbeid
- bruke skuespillertekniske ferdigheter, vise forståelse for egnes og andres grenser og for grensene mellom det private og det personlige i teaterfaglige prosesser
- bruke improvisasjon i skapende prosesser til å utforske, utvikle og formgi sceniske forløp
- bruke sceniske virkemidler og vise forståelse for dramaturgiske prinsipper i forestillingsarbeid
- forstå og bruke teaterfaglig terminologi i teaterarbeid, analyse og refleksjon
- reflektere over teaterets samfunnskritiske funksjon og vise forståelse for prinsipper for ytringsfriheten og dens grenser i eget teaterarbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teaterensemble. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de skaper, utøver og opplever teater, og når de reflekterer over teaterfaglig arbeid og teaterfaglige prosesser og produkter.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å utvikle et ensemblemiljø hvor arbeidsetikk står sentralt og elevene utfordrer og utfolder seg i arbeid med teater, både i arbeids- og utviklingsprosesser og i visninger for et publikum. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget og hjelpe dem med å se sammenheng mellom prosess og produkt i teaterarbeidet. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle teaterfaglige ferdigheter.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i teaterensemble ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i kjente og ukjente situasjoner. Læreren skal sette karakter i teaterensemble basert på kompetansen eleven har vist ved å skape, utøve og oppleve teater og ved å reflektere kritisk over kompetansen og ferdighetene han eller hun har oppnådd.