Vg3 maritim elektriker – opplæring i skole (MEL03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter automasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre, sette i drift og dokumentere yrkesoppgavene i programfaget automasjon individuelt og i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk og skolens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
- montere, programmere og konfigurere styringssystemer med regulator og sensordata for motor for å oppnå ønsket resultat, og vurdere og iverksette tiltak mot elektromagnetisk støy
- montere, konfigurere og sette i drift systemer for styring og regulering av pådragsorgan og velge og installere sensorer og givere tilpasset systemet
- installere instrumentering og alarm- og overvåkingssystemer i maritime installasjoner og gjøre rede for hvordan instrumenteringssystemets funksjon og virkemåte.
- montere og funksjonsteste styresystem for hydrauliske og pneumatiske komponenter og forklare komponentenes funksjon og virkemåte
- arbeide på systemer for overvåking av elektriske og elektroniske anlegg for drift av maskintekniske anlegg, og forklare virkemåte og oppbygging til sensorer for innhenting av måleverdier på automatiserte systemer og utstyr, og vurdere måleresultatene mot tabeller og beregnede verdier
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget automasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget automasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget automasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget automasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.