Markedsføring og ledelse (MFL01‑03)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i markedsføring og ledelse innebærer å uttrykke egne meninger, lytte og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer å bruke fagspråk i drøfting av faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og tilpasse muntlig tekst til mottaker og formål. Ferdigheten innebærer også å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i markedsføring og ledelse innebærer å bruke varierte skrivestrategier for å utforme fagtekster tilpasset mottaker og formål. Det betyr å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, å bygge opp argumentasjon, og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Det innebærer også å revidere egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i markedsføring og ledelse innebærer å finne og kritisk vurdere eksplisitt og implisitt informasjon i tekster om kjente og ukjente emner. Det innebærer å sammenligne og tolke informasjon i ulike tekster, trekke faglige slutninger ut fra innholdet og å analysere og vurdere ulike perspektiv og formål med tekster.
Å kunne regne
Å kunne regne i markedsføring og ledelse innebærer å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra tallmateriale i tabeller, statistikk og diagrammer. Det innebærer å bruke og bearbeide informasjon for å forstå og vise sammenhenger, sammenligne og presentere resultater av undersøkelser og analyser.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i markedsføring og ledelse innebærer å navigere og bruke digitale ressurser til å søke etter og behandle informasjon, kommunisere, og å presentere arbeid. Digitale ferdigheter innebærer videre å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, og å vise til kilder slik at informasjonen lar seg etterprøve. Det innebærer også å utarbeide markedsføringsmateriell og å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer for nettbasert kommunikasjon, personvern og opphavsrett.