Vg3 modistfaget (MOD03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- vurdere egnet hodeplagg tilpasset bruksområde og kundens proporsjoner og begrunne valg av materialer og fasong
- konstruere mønstre, lage maler og bygge opp ulike arbeidsformer
- vurdere og beregne material- og tidsforbruk og pris på egne produkter og tjenester
- vurdere materialets egenskaper, som strekkfasthet og holdbarhet mot fuktighet og varme, og anvende denne kunnskapen i eget arbeid
- dampe, blokke og forme hodebekledning av filt, strå og andre materialer
- utforske egenskapene til ulike innleggsmaterialer og anvende denne kunnskapen i eget arbeid
- bygge opp hatter ved bruk av modist-wire og andre støttematerialer
- utforske draperinger av forskjellige tekstiler og bruke denne kunnskapen i produksjon av hatter og hodeplagg
- anvende ulike teknikker for fjærpynt, håndlagde blomster og kokarder
- vurdere, velge og bruke rensemidler, appretur og limstoffer og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker egen helse, miljø, kvalitet og holdbarhet
- reflektere over og gjøre rede for hodeplaggets betydning i historisk, religiøs og kulturell sammenheng, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- analysere og kopiere historiske hodeplagg
- vurdere og utføre ulike typer reparasjonsarbeid og omsøm og vurdere lønnsomheten i dette
- presentere og markedsføre produkter og tjenester muntlig og digitalt
- finne informasjon for å drøfte faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr og arbeide i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 modistfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 modistfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.