Mediesamfunnet (MOK01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter mediesamfunnet 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- produsere publiseringsklart innhold tilpasset ulike målgrupper, innenfor journalistikk, markedskommunikasjon, informasjon og underholdning
- diskutere ny medieteknologi og aktuelle publiseringskanaler og kommunikasjonsformer, og utvikle innhold for disse
- gjøre rede for grunnleggende teorier om markedskommunikasjon og segmentering, anvende disse ved egne produksjoner
- analyser og diskutere strategier i egne og andres medietekster, og gjennomføre egne argumenterende og informerende tekst- og medieproduksjoner
- diskutere etiske normer og gjeldende lover og regler og anvende dem i egne produksjoner
- dokumentere og diskutere kildebruk i egne og andres tekster og produksjoner
- gjøre rede for og vurdere hvordan mediene innhenter og presenterer kildemateriale og statistikk
- gjøre rede for teorier om mediebruk og mediepåvirkning, og drøfte hvordan medier påvirker individ og samfunn
- gjøre rede for hovedtrekkene i nasjonal mediepolitikk
- drøfte betydningen av ytrings- og pressefrihet for et demokratisk samfunn
- diskutere hvordan energi, miljø og bærekraft er knyttet til utvikling, produksjon og bruk av medieteknologi
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i mediesamfunnet 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de produserer publiseringsklart innhold innenfor ulike sjangre, tilpasset ulike mottakere, medier og publiseringskanaler. De viser og utvikler også kompetanse når de benytter virkemidler, retoriske strategier, etiske normer og kildekritikk i egne tekster og produksjoner, og når de gjenkjenner disse i andres tekster og produkter. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker eksempler, begrepsapparat og grunnleggende teori på en presis måte for å beskrive og diskutere medienes rolle i samfunnet. De viser også kompetanse når de redegjør for egne valg med en faglig begrunnelse, og når de vurderer og drøfter hvordan mediene framstiller og påvirker individ og samfunn, muntlig og i egne tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å gi elevene varierte utfordringer innenfor ulike sjangre og arbeidsmetoder og gjennom å gi dem tilbakemeldinger i ulike former knyttet til arbeidsprosesser og presentasjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i arbeid med skriftlige og sammensatte tekster, produksjoner og prosjekter, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Læreren skal legge til rette for kritisk tenkning gjennom aktuelle og varierte eksempler, samtaler og faglige diskusjoner. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin innenfor innholdsproduksjon, argumentasjon og drøfting, analyse og kildeferdighet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter mediesamfunnet 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i mediesamfunnet 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom arbeid med sammensatte medietekster i ulike sjangre, gjennom arbeid med argumenterende og drøftende tekster og gjennom refleksjon, valg og anvendt fagkunnskap i tekster, presentasjoner, diskusjoner og prosesser.