Maler- og overflateteknikkfaget (MOT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge behandling av flater på nybygg, eksisterende bygningsmasse og historiske bygg, arbeide etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger og vurdere kostnader, tidsbruk og miljøhensyn i arbeidet
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta produkter, utstyr og mengder og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og toleransekrav og reflektere over konsekvenser av ikke å følge kravene
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobb-analyse og rapportere om uønskede hendelser
- velge, bruke og vedlikeholde verktøy og maskiner til ulike formål og med hensyn til kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvensene av støveksponering og bruk av kjemikalier
- kildesortere og håndtere kjemikalier etter gjeldende regelverk, følge substitusjonsplikten, reflektere over konsekvensene av feilhåndtering og iverksette tiltak
- bruke verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- vurdere tilstanden til overflatene, bygge opp sjikt ut fra bruksområde og vurdere hvordan det ytre og indre miljøet påvirker sluttresultatet og levetiden til overflaten
- drøfte og reflektere over hvordan tradisjonelle malemetoder tar vare på egenarten til faget og kulturtradisjonene
- vurdere eksisterende malingslag og velge malemetode som tar vare på egenarten til underlaget
- utbedre underlaget før behandling og vurdere hvordan kvaliteten på underlaget påvirker arbeidsprosessen
- bruke Natural Colour System, sette sammen ulike farger og vurdere hvordan farger påvirker rommets bruksområde, belysning og harmoni
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kunder, kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- bruke ulike påføringsteknikker og påføringsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- restaurere og dekorere bygninger og vurdere hvordan byggeskikk og byggets historie påvirker valget av produkter og metoder
- vurdere overflatens egenskaper, påføre sparkel-, beis-, olje-, lakk- og malingssystemer og gjøre rede for hvordan de ulike produktene virker sammen og påvirker herdeprosessen
- sette opp glasfiberstrie, folie, tapet og overmalingstapet
- påføre membransystemer og legge og sveise gulv- og veggbelegg i våtrom
- programmere og bruke roboter til overflatebehandling
- legge teppe, fugefrie gulv, banebelegg, LVT-staver og flis i vinyl, velge metode og vurdere hvordan bruken av lim, sparkel og avrettingsmasser påvirker sluttresultatet
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 maler- og overflateteknikkfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 maler- og overflateteknikkfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.