Maskør- og parykkmakerfaget (MPM03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i maskør- og parykkmakerfaget innebærer å uttrykke egne ideer, lytte og formidle fagkunnskap til medarbeidere, oppdragsgivere og andre aktører. Det innebærer også å delta i faglige samtaler, bruke fagspråk i drøfting av ulike problemstillinger og å reflektere over hvordan ulike uttrykksmåter formidler budskapet. Lærlingene utvikler muntlige ferdigheter når de drøfter, reflekterer og presenterer saker alene og i fellesskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i maskør- og parykkmakerfaget innebærer å tegne, planlegge, dokumentere og kommunisere skriftlig ved å bruke fagspråk. Videre innebærer det å bruke varierte skrivestrategier for å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det betyr å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne lese
Å kunne lese i maskør- og parykkmakerfaget innebærer å bruke forskjellige lesestrategier, vurdere og tolke faglig innhold i et manuskript og å lese skriftlig kommunikasjon og arbeidsplaner. Videre innebærer det å bruke, tolke og forstå tegn og symboler i produktinformasjon, datablader og oppskrifter og å bruke oppslagsverk og faglitteratur på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Det handler også om å sammenligne, tolke og systematisere informasjon i ulike tekster for å trekke faglige slutninger.
Å kunne regne
Å kunne regne i maskør- og parykkmakerfaget innebærer å kunne å hente ut, beskrive og tolke informasjon fra et tallmateriale. Videre innebærer det å beregne tid, vekt, måleenheter og volum knyttet til arbeidsoppgaven. Det handler også om å gjøre økonomiske beregninger i forbindelse med budsjett og pristilbud og å bearbeide informasjon for å sammenligne, vise sammenhenger og presentere resultater på ulike måter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i maskør- og parykkmakerfaget innebærer å søke etter informasjon og inspirasjon ved å bruke digitale ressurser. Videre innebærer det å kommunisere, presentere ideer og dokumentere arbeid digitalt. Det handler også om å utvikle etisk bevissthet, vurdere egen rolle på nett og å utvise digital dømmekraft ved å følge regler og normer.