Vg3 møbelsnekkerfaget (MSF03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- produsere møbler og innredninger fra idé til ferdige produkter og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker form, funksjon, konstruksjon, langvarig bruk og gjenbruk
- gjøre rede for ulike stilretninger fra møbelhistorien og anvende kunnskapen i arbeid med reparasjoner og som inspirasjon til utvikling av nye produkter
- utvikle og konkretisere kunders, oppdragsgiveres og egne ideer ved hjelp av håndskisser, fysiske modeller eller digitale hjelpemidler, utarbeide arbeidstegning og anvende denne i eget arbeid
- anvende fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om design, form og materialer
- utarbeide kappliste, arbeidsbeskrivelse og materialliste i samsvar med arbeidstegningen
- beregne tidsforbruk og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, kvalitet, produktivitet og lønnsomhet
- velge og bruke håndverktøy og snekkermaskiner til å forme og føye sammen materialer til møbler og innredninger med ønsket kvalitet på produktet og miljøhensyn i produksjonsprosessen
- gjøre rede for ulike treslags oppbygning, egenskaper, bruksområder og betydning for klima og miljø og bruke denne kunnskapen i valg av materialer til møbler og innredninger
- måle fuktinnhold, vurdere og velge metode for lagring og stabling av trematerialer og reflektere over hvordan ulike valg påvirker kvalitet, skader og svinn
- vurdere og velge trelast ut fra tekniske og estetiske egenskaper, dele opp planker og lime emner til møbeldeler
- vurdere og velge platematerialer for finering og laminering og finere ved å fuge sammen finerark av tre og laminere med belegg i natur- eller kunstmateriale
- utforske, vurdere og anvende ulike typer lim og overflatebehandlingsmidler og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker bruksegenskaper og varighet på møbler og innredninger, og hvordan dette påvirker miljøbelastningen
- vurdere og velge håndverksteknikker for å lage møbeldeler, møbler og innredninger i heltre med sink, grad og tapp for hånd og maskinelt
- vurdere og velge teknikker for å lage møbler og innredninger av ulike platematerialer med løstappsystemer eller andre egnede sammenføyningsmetoder utført med maskiner
- lage håndsinkede skuffer, innhøvlet i skufferom med styrlister og lage fyllingsdør med glattpusset tappforbindelse
- vurdere og velge beslag, låser, hengsler og skinner og montere ved bruk av håndverktøy og maskiner
- velge og utføre transparent, beskyttende overflatebehandling med lakk, olje eller voks tilpasset produktets egenskaper
- utforske og bruke fagets historie og egenart til å formidle og videreføre tradisjonell møbelsnekring, ta del i utvikling av faget og rettlede kunder
- slipe håndverktøy og vurdere behov for og utføre enkelt vedlikehold på maskiner
- velge hensiktsmessige arbeidsstillinger og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i alt arbeid på verkstedet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 møbelsnekkerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 møbelsnekkerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.