Vg3 matrosfaget (MTS03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utføre arbeid om bord i henhold til regler for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere og bruke personlig verne- og sikkerhetsutstyr ut fra arbeidsoppgavene
- bruke produkt- og sikkerhetsdatablader og følge retningslinjer for oppbevaring og merking av kjemikalier og helseskadelige stoffer
- gjøre rede for og arbeide etter ISM-koden og gjeldende regelverk i den daglige driften
- beskrive kvalitetssystemet om bord og registrere avvik
- gjøre rede for alarmsystemer i forbindelse med varsling og utføre egen beredskapsfunksjon i en nødsituasjon om bord
- betjene, vedlikeholde og gjennomføre ettersyn på rednings- og brannvernutstyr og slukkeanleggene om bord
- gjennomføre vakthold i henhold til skipets vaktinstruks og navigering på støttenivå
- håndheve adgangsprosedyrer til skipet i henhold til gjeldende regelverk
- identifisere merking av farlig last og sikre lasten i tråd med prosedyrer og forskrifter
- delta i laste- og losseoperasjoner og anvende stroppe-, anhukings- og lastehåndteringsutstyr
- vurdere faktorer som påvirker et fartøys stabilitet
- velge og bruke ergonomisk riktige arbeidsteknikker og arbeidsstillinger
- bruke vedlikeholdssystem til å hente ut arbeidsordrer og dokumentere utført arbeid og vurdere eget arbeid
- velge og bruke metoder og teknikker for renhold og overflatebehandling av ulike materialer og steder for å ivareta arbeids- og maritimt miljø
- bruke og vedlikeholde utstyr knyttet til fortøying, ankring, lasting og lossing og annen dekksutrustning
- rigge opp og ned landgang og losleider med tilhørende utstyr
- anvende tauverk og trosser ut fra deres bruksområder
- forstå og følge flaggregler og bruke og lese signalflagg
- gjøre fartøyet sjøklart
- bruke og vedlikeholde elektriske og mekaniske verktøy og instrumenter
- gjennomføre bunkring etter skipets prosedyrer
- reflektere over hvordan man kan forebygge og begrense forurensning av det marine miljøet og håndtere avfall i tråd med gjeldende regelverk og krav
- reflektere over hvordan en selv kan bidra til et godt psykososialt arbeidsmiljø
- gjøre rede for partssamarbeidet i rederiet og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 matrosfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 matrosfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.