Ergonomi og bevegelse (MUS04‑02)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Ergonomi og bevegelse handler om å styrke elevenes fysiske og motoriske grunnlag for utøvelse og opplevelse av musikk. Faget skal bidra til en aktiv og helsefremmende livsstil gjennom at elevene deltar i allsidig fysisk aktivitet, utvikler bevegelsesglede og utvikler kunnskap om arbeidsfysiologi. Videre skal faget gi elevene mulighet til å utvikle fysiske ferdigheter i ulike bevegelsesaktiviteter og til å kroppsliggjøre opplevelsen av musikk. Ergonomi og bevegelse skal også gi elevene mulighet til å forstå den samfunnsmessige betydningen av god fysisk og mental helse. Faget skal motivere til å tøye egne grenser, og forberede elevene på et arbeidsliv med krav til fysisk og mental utholdenhet.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Ergonomi og bevegelse skal gjennom et mangfold av bevegelsesaktiviteter bidra til å fremme god helse på kort og på lang sikt. Faget skal gi elevene erfaring med samhandling, og styrke elevenes identitet, mestringsfølelse og selvtillit. Videre skal faget gi elevene mulighet til å anerkjenne og verdsette hverandres ulikheter gjennom variert fysisk og estetisk utfoldelse. Varierte fysiske ferdigheter og kroppslige tilnærminger til opplevelse skal bidra til å skape toleranse for mangfold i fysiske uttrykk innenfor scenekunst og i samfunnet forøvrig.