Instruksjon og ledelse (MUS07‑02)
Fagets relevans og sentrale verdier
Instruksjon og ledelse handler om å utvikle forståelse av og å øve på ulike lederroller som er relevante for det institusjonaliserte og frivillige musikklivet. Faget skal gi elevene praktisk erfaring med å lede og å bli ledet, i arbeid med innstudering og utøving av musikk, og i utvikling, tilrettelegging og markedsføring av prosjekter. Videre skal faget bidra til at elevene får erfaring med å ta kunstneriske valg. Aktiviteter i faget legger til rette for at elevene utvikler forståelse av hvordan musikk bidrar til å danne identitet og fellesskap på alle samfunnsnivåer. Gjennom å gi elevene mulighet til å utvikle ferdigheter i å lede musikalske og kunstneriske prosesser, forbereder faget dem til å delta aktivt i et mangfoldig kultur-, samfunns- og arbeidsliv. Instruksjon og ledelse forbereder elevene for videre studier.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Instruksjon og ledelse skal bidra til å styrke elevenes kunstneriske bevissthet, evne til kritisk og kreativ problemløsing, og deres evne til å foreta selvstendige valg. Samhandling gjennom å lede og bli ledet mot felles musikalske uttrykk bidrar til å styrke elevenes selvbilde, identitet og selvtillit. Faget bidrar til å utvikle elevenes evne til kommunikasjon og forhandling når de har en lederrolle, og håndtere meningsbrytninger. Videre bidrar faget til å utvikle elevenes evne til å anerkjenne og verdsette hverandres ulikheter gjennom å ta hensyn til andres meninger og personlige forutsetninger.