Musikk fordypning (MUS08‑02)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I musikk fordypning handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle identitet og selvbestemmelse gjennom kreative prosesser. Fagets vektlegging av skapende aktivitet gir elevene mulighet til å utvikle selvtillit og mot til å eksperimentere og å stå for egne ideer. Slik legger faget til rette for at elevenes ulike musikalske identiteter anerkjennes, og gir mulighet til å reflektere over hvordan egen skapende virksomhet kan bidra til økt livskvalitet for seg selv og andre. Arbeid med folkehelse og livsmestring i faget legger til rette for skaperglede, engasjement og utforskertrang. Gjennom å skape musikk alene og sammen med andre kan elevene få mulighet til å utforske hvordan musikk kan uttrykke og bearbeide følelser.
Demokrati og medborgerskap
I musikk fordypning handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene arbeider sammen mot felles mål i kollektive skapende prosesser, der de må øve seg i å gi og ta plass. Arbeid med demokrati og medborgerskap i faget gir rom for individuelle uttrykksmåter, stemmer og erfaringer, og det legger til rette for å utvikle respekt for mangfold og ulike meninger. Musikk fordypning stimulerer til å utfordre stereotypiske holdninger og rolleforventninger, og utvikle forståelse for demokratiske prosesser, samspill og samskaping.
Bærekraftig utvikling
I musikk fordypning handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å stimulere til kritisk tenkning rundt bærekraftig utvikling på musikkfeltet. Temaet innebærer å tilegne seg kunnskap om både positive og negative miljø- og klimamessige, økonomiske og sosiale konsekvenser ved bruk av musikkteknologi i skapende arbeid. Det omfatter å reflektere over hvordan digitale ressurser kan bidra til å styrke en bærekraftig utvikling og skape nye former for fellesskap. Det handler også om å tenke kritisk om forbruk og gjenbruk av elektronisk utstyr og ressurskrevende teknologi i skapende arbeid.