Vg1 naturbruk (NAB01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter naturbasert produksjon og tjenesteyting
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stelle planter basert på kunnskaper om artenes biologi og kretsløpene i naturen
- stelle dyr eller fisk med respekt for etiske retningslinjer og kunnskaper om dyrevelferd, dyrehelse og artenes biologi
- utføre arbeidsoppgaver i ulike deler av verdikjeden basert på gjeldende regler og standarder
- klassifisere og presentere et utvalg av arter og materialer og velge materialer ut fra arbeidsoppdrag og materialenes egenskaper
- følge bruksanvisning og bruke manual for utstyr som benyttes i produksjonen, og foreta enkelt ettersyn, vedlikehold og enkle reparasjoner
- prøve ut driftsmetoder og vurdere dem opp mot tradisjon, etikk, kvalitetskrav og miljøkonsekvenser
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende bestemmelser for helse, miljø og sikkerhet og vurdere risiko
- velge og bruke analoge og digitale verktøy til planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaver
- foreta enkle beregninger av råvare- og materialforbruk, innsatsfaktorer og utbytte
- samle, tolke og bruke data tilknyttet arbeidsoppgaver i naturbruk og tolke kilder og observasjoner kritisk
- utføre enkel bearbeiding av råstoff
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i naturbasert produksjon og tjenesteyting når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i naturbasert produksjon og tjenesteyting. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i naturbasert produksjon og tjenesteyting ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i naturbasert produksjon og tjenesteyting basert på kompetansen elevene viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Elever som har opplæring på fartøy i vg1, må dokumentere at de har gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring i tråd med krav fra Sjøfartsdirektoratet.