Vg3 feltarbeid i naturbruk (NAB05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- vurdere eksisterende informasjon om økologiske forhold i områder som skal undersøkes, og utarbeide problemstilling for et feltarbeid
- utføre feltarbeid i tråd med gjeldende regelverk for dyrevelferd, eiendomsrett og ferdsel i natur
- vurdere sårbarhet i områder og drøfte konsekvenser dette får for gjennomføring av feltarbeid
- utføre feltarbeid med hensyn til helse, miljø og sikkerhet
- identifisere og drøfte mulige etiske dilemmaer i forbindelse med planlegging og gjennomføring av et feltarbeid
- identifisere utvalgte nøkkelarter, truede arter og arter som utgjør risiko for norske arter og økosystemer, og vurdere hvordan funn av disse kan påvirke gjennomføring av feltarbeid
- samarbeide med deltakere, veiledere, rettighetshavere, offentlige etater, oppdragsgivere og andre for å gjennomføre et feltarbeid fra idé til rapport
- vurdere og velge metoder og utstyr ut fra problemstilling, tilgjengelig informasjon og forhold på stedet
- bruke og vedlikeholde feltutstyr til registrering av biotiske og abiotiske faktorer i et feltarbeid
- drøfte hva det innebærer å bruke naturvitenskapelige metoder, og bruke prinsippene i undersøkelser og forskning i ulike naturmiljøer
- bearbeide og analysere feltdata og drøfte resultater, metodiske svakheter og feilkilder
- tolke, systematisere og dokumentere innsamlede data og prøver fra feltarbeid og presentere dette for ulike målgrupper
- vurdere og identifisere styrker og svakheter i et feltarbeid og reflektere over eventuelle konsekvenser dette får for eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget vg3 feltarbeid i naturbruk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget vg3 feltarbeid i naturbruk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget vg3 feltarbeid i naturbruk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget vg3 feltarbeid i naturbruk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.