Vg3 naturbasert næringsutvikling (NAB06‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og beskrive nye og tradisjonelle naturbaserte produkter og tjenester for salg
- utforske og drøfte hvordan og på hvilke områder ny teknologi kan gi nye muligheter i naturbasert næringsutvikling
- utforske og reflektere over hvilken rolle naturbasert næringsutvikling har for verdiskaping og sysselsetting i samfunnet
- gjøre rede for prinsippene for sirkulærøkonomi og vurdere hvordan en bedrift kan ta hensyn til disse
- reflektere over motsetninger og samsvar mellom bedriftsøkonomisk, økologisk og sosial bærekraft i naturbasert næringsutvikling
- kartlegge og reflektere over naturressurser, kulturressurser og personlige ressurser med tanke på næringsutvikling
- lede og delta i idémyldringsprosesser for næringsutvikling og identifisere målgrupper og markeder med tanke på utvikling og salg av et produkt eller en tjeneste
- gjøre rede for faktorer som kan påvirke det økonomiske resultatet i en bedrift, og drøfte årsaker til at virksomheter avvikles
- vurdere om en forretningsidé er økonomisk, økologisk og sosialt bærekraftig
- utarbeide en enkel forretningsplan og vurdere og velge selskapsformer ut fra risiko og ansvar ved etablering
- gjøre rede for ulike prinsipper for fastsetting av pris på en tjeneste eller et produkt og utarbeide budsjett
- utforske og gjøre rede for finansieringskilder og støtteordninger for etablering og utvikling av naturbaserte næringer
- velge markedsføringsstrategier, og utarbeide materiale for markedsføring
- planlegge og gjennomføre produksjon og salg av naturbaserte produkter og tjenester
- innhente og bruke tilbakemeldinger fra markedet til å videreutvikle et produkt eller en tjeneste
- identifisere og reflektere over viktige roller i en virksomhet og drøfte hvilke kvalifikasjoner personene i disse rollene bør ha
- drøfte hva som skaper et godt arbeidsmiljø og vurdere betydningen av samarbeid i utviklingen av virksomheter
- tilpasse kommunikasjonen til ulike kundegrupper og beskrive kjennetegn på og gi god kundebehandling
- beskrive og vurdere betydningen av rutiner for internkontroll og helse, miljø og sikkerhet
- drøfte forskjeller og likheter mellom rollene som arbeidstaker og arbeidsgiver i en virksomhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget vg3 naturbasert næringsutvikling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget vg3 naturbasert næringsutvikling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget vg3 naturbasert næringsutvikling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget vg3 naturbasert næringsutvikling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.