Norsk fordypning (NOR06‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- formulere og fordype seg i problemstillinger som omhandler språk eller tekst, og presentere resultatet av arbeidet ved å bruke ulike uttrykksformer
- utforske og presentere innhold, form og formål i spill, filmer, romaner eller andre selvvalgte tekster
- reflektere over likheter og forskjeller i normer, kultur og verdier i den virtuelle og den virkelige verden
- utforske og gjøre rede for hvordan eventyr, myter og andre tekster fra eldre tider ligger til grunn for ulike typer nyere tekster
- undersøke og beskrive språksituasjonen i eget nærmiljø
- utforske og sammenligne språkbruk og retoriske virkemidler i ulike medier og sammenhenger
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
- reflektere kritisk over egen rolle i digital kommunikasjon, og hvordan eleven framstiller seg selv og andre på nett
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte og følge regler for personvern og opphavsrett
- dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeidet med faget
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i fordypning i norsk på 8., 9. og 10. trinn når de beskriver og reflekterer over språk og språkbruk i den virtuelle og den virkelige verden. De viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer kritisk over digitale mediers påvirkning på språk og kommunikasjon, når de utforsker tekster i ulike medier og kontekster, og når de arbeider kreativt med å utvikle egne tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene arbeide både alene og sammen med andre. Læreren skal også legge til rette for utforskende og kreative prosesser der elevene får bruke fantasien og får erfare at det å prøve seg fram er en del av det å lære. Læreren skal også legge til rette for at elevene kan utvikle utholdenhet i arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i fordypning i norsk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å planlegge videre arbeid og progresjon i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i fordypning i norsk etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i fordypning i norsk basert på kompetansen eleven har vist muntlig, skriftlig og digitalt.