Grunnleggende norsk (NOR07‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- snakke norsk med funksjonell uttale
- gjenfortelle hovedinnholdet i muntlige tekster
- uttrykke seg med sammenheng
- følge opp og bygge videre på andres samtalebidrag i hverdagslige og faglige samtaler
- bruke et faglig ordforråd
- begrunne og argumentere for egne meninger muntlig og skriftlig
- gjenkjenne virkemidler i ulike muntlige og skriftlige sjangre
- utforske vanlige former for tvetydig kommunikasjon i norsk
- bruke sentrale regler for rettskriving, formverk og setningsstruktur
- reflektere over egen flerspråklighet og dens betydning for egen læring av fag og språk
- reflektere over innhold, form og formål i ulike tekster
- bruke strategier som støtter innlæring av språklig innhold, form og bruk i norsk
- lese for å oppleve, få innsikt og lære
- lese grafiske framstillinger
- skrive tekster i ulike sjangre, med ulikt formål og med ulike uttrykksformer
- bruke og vurdere ulike digitale ressurser i kommunikasjon og læringsarbeid
- sammenligne humor, ironi og metaforer i ulike språk og kulturer
- reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
- samtale om holdninger til ulike språk og talespråksvarianter i Norge
- utforske et utvalg kunst- og kulturuttrykk fra ulike land og kulturer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i grunnleggende norsk for språklige minoriteter på nivå 3 når de kommuniserer på norsk muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler de kompetanse når de tilpasser språket til mottaker, formål og situasjon. De viser og utvikler også kompetanse når de vurderer virkemidler i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, og når de bruker digital kompetanse som støtte for språkbruk og språklæring. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker hensiktsmessige læringsstrategier og bruker sin flerspråklighet som ressurs i eget læringsarbeid.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å la elevene prøve seg fram, være kreative og bruke språket i stadig forskjellige situasjoner. Læreren og elevene skal være i dialog om elevens utvikling i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal videre legge til rette for at elevene medvirker i egen og andres læring ved at de får reflektere over og samtale om egne og andres muntlige og skriftlige tekster ut fra faglige kriterier. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle språk-, fag- og kulturkompetanse slik at de blir i stand til å delta i norsk skole.