Grunnleggende norsk (NOR07‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er å øve opp grunnleggende kommunikativ kompetanse som gjør det mulig å samhandle og delta, å bruke samtale for å utforske og få innsikt, å mestre ulike muntlige sjangre, og å reflektere over muntlig språkbruk. Grunnleggende norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter på norsk. Utviklingen av muntlige ferdigheter går fra grunnleggende lytte- og uttaleferdigheter, og enkle samtaler og språkhandlinger, til forståelig uttale og mestring av et stadig mer presist språk og mer komplekse muntlige sjangre.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er å øve opp grunnleggende skrivekompetanse på norsk for å kommunisere, utforske, lære, ytre seg og uttrykke seg kreativt. Skrivingen skal være tilpasset innhold, form og formål. Grunnleggende norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne skrive på norsk. Utviklingen av å kunne skrive går fra grunnleggende bokstav- og tekstkunnskap til planlegging, utforming og bearbeiding av mer komplekse tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er å øve opp grunnleggende lesekompetanse på norsk, å lese for læring, opplevelse og innlevelse, å øve opp gode lesestrategier, og å reflektere over teksters innhold, form og formål. Grunnleggende norsk for språklige minoriteter har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese på norsk. Utviklingen av å kunne lese går fra grunnleggende avkoding og forståelse av enkle tekster til lesing av og refleksjon over mer komplekse tekster i ulike sjangre. Elevene skal også lese og forstå tall, tabeller og diagrammer.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i grunnleggende norsk for språklige minoriteter er å utvikle grunnleggende digitale ferdigheter, og å bruke digitale ressurser i språklæring, informasjonsinnhenting, lesing, tekstskaping og kommunikasjon. Utviklingen av digitale ferdigheter går fra å utforske ulike digitale ressurser til bruk og vurdering av digitale verktøy og ressurser i kommunikasjon og læringsarbeid.