Morsmål språklige minoriteter (NOR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i samtaler og diskusjoner, begrunne egne synspunkter og gi konstruktive tilbakemeldinger på andres synspunkter
- lytte til, forstå og gjengi innhold i egnede tekster
- bruke ord og begreper som er sentrale for fagstoff på trinnet og gjengi innholdet i faglige tekster
- tilpasse språk til samtalepartner og bruke ulike tiltaleformer
- bruke fagspråk for å samtale om sentrale likheter og ulikheter mellom morsmålet og norsk
- bruke ordbøker og andre oppslagsverk
- lese og forstå noen egnede litterære tekster i ulike sjangre, gjenkjenne noen språklige virkemidler og reflektere rundt og sammenligne ulike tekster
- lese og forstå ulike fagtekster og kjenne til og benytte ulike lesestrategier
- kjenne til sentrale regler for rettskriving og tegnsetting på morsmålet
- skrive tekster i ulike sjangre og bearbeide tekster etter tilbakemeldinger
- orientere seg i faglige kilder og vise til kilder i egne tekster
- bruke digitale ressurser på morsmålet og på norsk i kommunikasjon og følge regler for personvern
- reflektere over sin egen og andres flerspråklige situasjon og språklige utvikling i et flerkulturelt samfunn
- kjenne til grunnleggende sider ved kulturen i land der morsmålet brukes, og sammenligne med norsk kultur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i morsmål for språklige minoriteter på nivå 2 når de utvikler ordforråd og begrepsapparat på morsmålet, og når de uttrykker seg muntlig og skriftlig i spontane og forberedte situasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de gir og får tilbakemeldinger på muntlige og skriftlige tekster ut fra kriterier. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de leser tekster og reflekterer over innhold og form og over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene være aktive og kreative i praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger. Læreren skal legge til rette for situasjoner der elevene kan reflektere over verdien av sin egen flerspråklighet og flerkulturelle identitet og der de kan bruke sin flerspråklige kompetanse på ulike måter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i morsmål for språklige minoriteter. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse i morsmålet og forbedre forutsetningene for å lære norsk.