Vg3 optronikerfaget (OPT03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge, gjennomføre, sluttkontrollere og dokumentere arbeidsoppdragene individuelt og i samarbeid med andre arbeide i henhold til teknisk underlag, tegninger, gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem og begrunne valgene som er gjort
  • risikovurdere optroniske systemer med hensyn til beskyttelse mot elektrisk sjokk, overstrøm, overspenning, brann, elektromagnetisk støy og ytre påvirkninger
  • utføre arbeidet i henhold til gjeldende sikkerhetsforskrifter og sikkerhet ved arbeid på lasersystemer, utføre livreddende førstehjelp, arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, bruke verneutstyr og drøfte hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
  • velge egnet verktøy og verneutstyr til arbeidsoppdragene og gjøre rede for vedlikeholdsrutinene for verktøy og verneutstyr i bedriftens internkontrollsystem
  • tilvirke, reparere, kontrollere og vedlikeholde optronisk utstyr og komponenter ved hjelp av måleinstrumenter, verktøy og maskiner, og vedlikeholde verktøy, maskiner, redskaper, måleverktøy og testutrustning i henhold til gjeldende regelverk, instrukser og prosedyrer·
  • bruke digitale ressurser og programvare ved beregning, konstruksjon, sammenstilling og produksjon av optroniske komponenter og utstyr
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende standarder og følge rutiner for behandling av elektrostatiske følsomme komponenter (ESD) og holde seg oppdatert på regelverk
  • utøve digital dømmekraft i forbindelse med sikring og beskyttelse av konfidensiell og gradert digital informasjon, følge bedriftens krav til person-, data- og informasjonssikkerhet og drøfte tiltak for å sikre at sensitive data ikke kommer på avveie
  • bruke verneutstyr tilpasset arbeidet og forberede optroniske komponenter og utstyr i henhold til krav til renhet og beskrive renromsprosesser og prosedyrer for forskjellige operasjoner
  • velge og anvende forskjellige materialer og komponenter i sammenstillinger og systemer der flere teknologier inngår, og gjøre rede for materialenes mekaniske, kjemiske, elektriske og magnetiske egenskaper og hvordan disse kan påvirke hverandre
  • velge og anvende forskjellige maskiner tilpasset valgt materiale i henhold til gjeldende regelverk, instrukser og retningslinjer
  • velge og anvende ulike tekniske funksjoner innenfor optikk, elektronikk og mekanikk ved sammenstilling av optroniske systemer og utstyr, og gjøre rede for valgt løsning
  • produsere, reparere, kalibrere og anvende optroniske komponenter, måleverktøy, testutrustning og systemer i henhold til nasjonale og internasjonale standarder, sikkerhetsbestemmelser, regler, rutiner og forskrifter
  • utarbeide tilbud og beregne tidsbruk på reparasjon og tjenester overfor kunder og gi faglig baserte råd og vurderinger om hvor lønnsomt det vil være å reparere
  • utarbeide digitale tegninger tilpasset arbeidsoppdragene og anvende illustrasjoner, arbeidstegninger og annen visuell informasjon ved dokumentasjon av valgt løsning
  • anvende digitale programmer for måling, logging, testing og utprøving av optroniske komponenter og systemer, føre servicehistorikk og kontrollere oppdatering av programvare
  • utføre systematisk feilsøking ved hjelp av egnede måleinstrument og dokumentasjon og vurdere måleresultat opp mot forventede og beregnede verdier
  • gjennomføre fjerndiagnose og autodiagnose av optronisk utstyr via elektroniske kommunikasjonsnett og gjøre rede for bruk av disse formene for diagnostisering
  • diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
  • gjøre rede for fagets og bransjens historie, tradisjon og utvikling og drøfte nye markedsområder for optroniske instrumenter og tjenester
  • reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
  • drøfte etiske dilemmaer ved valg av og bruk av optroniske systemer og løsninger, og diskutere bærekraft og konsekvenser lokalt, regionalt og globalt
  • dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget og foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer

Underveisvurdering